24. junij 2025

Ogledalo, uokvirjeno s samorefleksijo

Do pričetka letošnjega Festivala Maribor bodo urni kazalci še kar nekajkrat obšli svoj krog, ujet v večni tik-tak. Pobegnimo mu za hip, pokukajmo v prihodnost! Festivalska spletna stran na stežaj odpira vrata v bujno razrasli glasbeni vrt Mateta Bekavca. Ozaljšal ga je za slavje, pod krošnjami pogrnil bogato obloženo mizo užitkov, na trati pa kot nekdanji mojstri ceremonij na baročnih dvornih zabavah z drzno domišljijo in prefinjeno natančnostjo oblikoval živi labirint glasbe in časa. V njem nas za vsakim zavojem čaka ogledalo, uokvirjeno s samorefleksijo in obdano z odsevom, v katerem odzvanja minljivost trenutka. »Ne včeraj. Ne jutri. Zdaj!« nam kliče. In s čim nas mami, da mu pokimamo in se predamo trenutku?

V imenu korenin | Festival Maribor 2024 | foto Dejan Bulut | 22. 9. 2024

MB banda © Dejan Bulut

Z Mendelssohnovim Snom kresne noči in sodobnimi ustvarjalnimi impulzi, ki jih bo prispeval harmonikar in skladatelj Marko Hatlak, nam otvoritveni koncert Misterij sanj ponuja uverturo v sen in budnost obenem. V tisti izmuzljivi »vmes«, v katerem si upamo verjeti v najdrznejše sanje, nas bo popeljala taktirka Marka Letonje. Vonj zemlje in jesenskega minevanja prinaša izlet v Malečnik, kjer se bodo z glasbo prepletli okusi domačih dobrot. Koncert M & M, okus zgodnjega in zrelega spaja v enost Mendelssohnovo mladostno silovitost in Mozartovo introspektivno milino, koncert Letni časi pa kar cela stoletja. V krog večnega obnavljanja in ponavljanja nas bosta ujeli radostno prekipevajoča bujnost Vivaldijevih baročnih fresk in zevajoča praznina Glassovega minimalizma.

Jazzovske sinkope sporeda Zimzeleno in nekaj modrega za lahko noč bodo zavite v tančico teme in minevanja, spust v temačnejše zvočne krajine pa napoveduje program Krik utišanih. Prinesel bo tri godalne kvartete, ki se s travmo in bolečimi spomini soočajo s pomočjo brezkompromisnega razgaljanja intime. Godalni kvartet št. 8 Dmitrija Šostakoviča, pretresljiva avtobiografska elegija, bo našel odzven v ekspresivnosti Aleksandra Lokšina in uporništvu Pavla Haasa. Skupaj nam bodo izrisali globoko osebno pot preganjanja, odpora in umetniškega poguma. Program Spomini in preobrazbe bo razkril elegične notranje krajine Čajkovskega, ki z otožno milino zre v minuli čas, ter duhovni svet Schönberga, kjer čas postane prostor notranje preobrazbe. S koncertom Ko čas obmolkne, umeščenim v srhljivo atmosfero propadajoče nekdanje kaznilnice, se bodo temne sence še zgostile. Ob Messiaenovem ikoničnem Kvartetu za konec časa bomo slišali tudi skoraj pozabljena dela Aleksandra Veprika, Hansa Kráse in Mieczysława Weinberga. In molk iz naslova se bo preobrazil v pretresljiv krik, ki danes ne zveni le svareče, temveč srhljivo preroško. Podobno kot koncert Glas večnosti, ki občutek izgubljenosti in tesnobe Schubertovega Zimskega popotovanja spaja z ljudsko glasbo večno nepredvidljivega Balkana. Za pomenljiv zaključek festivala bo poskrbel pretresljiv program večera z naslovom Agonija časa.

Festivalski čas seveda pripada tudi najmlajšim. In ta bo poln radosti in vere v dobro! Svetlo prihodnost klasične glasbe in sveta nasploh nam vsako leto znova napovejo vse številnejši obiskovalci koncertov sklopa Festival Maribor med otroki. Spored Dojenčkov dnevnik bo v prijeten sen zazibal malčke ter tako poskrbel za nepozabno prvo srečanje s klasično glasbo, medtem ko bodo zgodbe o Čelopelki in Rdeči violinci na koncertu za družine v sedanjost in prihodnost mladih poslušalcev za vselej vtkale glasbo in domišljijo. Naj ti zavladata tudi sedanjosti in prihodnosti sveta nas, odraslih!

Malečnik - foto Maksimiljan Krautič

Malečnik © Maksimiljan Krautič

Prostori nekdanje mariborske kaznilnice - foto Tadeja Nedog

Nekdanja Kaznilnica © fotoarhiv Narodnega doma Maribor

Piše: Maja Pirš